Ferie, Kærlighed, Lidt af det hele, Mig, Tøserne

Kreta

I januar besluttede Dean og jeg at vi havde brug for en ferie. Ungernes krav var sol, pool og vandrutsjebaner. Valget faldt på Gouves Waterpark Holiday Resort på Kreta.

Et lækkert hotel tæt på Heraklion (15 minutter max i bil) og lige ned til vandet (150 meter). Der var 3 børnepools, 1 voksen pool, 1 pool med vandrutsjebaner og 1 familiepool. Det er simpelthen en af de mest fantastiske ting vi har gjort i løbet af det sidste 1,5 år!

(Udsigten fra vores altan)

(Udsigten fra vores hoveddør)

Den første eftermiddag og aften gik med at få købt lidt vandflasker til værelset og undersøge lokalområdet. Vi opdagede hurtigt at lokalområdet husede vanvittigt mange katte.

De var overalt og ofte når vi gik på gaderne så vi 1,2, mange katte der var på jagt efter noget at spise.

Den første fredag var lang og vi havde været tidligt oppe, så efter en tur rundt i byen, smuttede vi tilbage til værelset og slappede af – der gik ikke længe så sov vi alle 4.

Som altid stod mindsten op før alle andre og jeg vågnede til dette syn

Men da vi ikke havde wifi (det var helt vildt skønt, faktisk, så en anden gang tror jeg at jeg vil sikre mig at hotellet kun har wifi i de åbne områder og ikke på værelset), var det mere end ellers begrænset hvor meget de fik lov at bruge deres telefoner. De nød dog at de lige kunne bruge en halv time på telefonen inden sengetid eller om morgenen inden vi for alvor startede dagen.

Ungerne havde sukket efter at prøve at komme i pool, åbenbart er en pool meget anderledes end en dansk svømmehal. Så vi nåede at bruge endda en del timer ved de forskellige pools i løbet af ugen.

Ældsten syntes ikke selv den hot pinke badedragt er et hit, men det var den hun kunne passe da vi skulle bruge en ny badedragt og jeg synes faktisk den er ret lækker til hende (på trods af at jeg ikke kan fordrage noget som helst lyserødt).

Det var vigtigt for os at Niels var en del af denne tur også, så da vi stødte på et af de mange små kapeller rundt omkring valgte vi at gå ind og tænde lys for ham. Vi tændte et hver. Det var smertefuldt, men samtidigt helt rigtigt og vi kunne mærke på pigerne at det var vigtigt for dem, at far også havde en plads på vores ferie.

Vi havde hjemmefra lejet en bil dernede, som gav os enormt meget frihed til at komme omkring og se Kreta. Det gjorde vi stor brug af.

(En af Kretas mange små, men smukke kirker)

Vi fik set Agios Nikolaos (af flere omgange), men det mest fascinerende var faktisk at køre op og ned af bjergene og se de mange arkæologiske udgravninger der er tilgængelige langs mange af vejene.

På grund af varmen drak vi masser af vand og selvfølgelig medførte det et behov for masser af pauser rundt omkring. Ikke at det gjorde noget får en rasteplads er ikke bare en rasteplads på Kreta, det er et udsigtspunkt.

Hvor du kunne finde en masse interessante ting, vi tror det her var en frisk pistacienød, men vi testede det ikke.

Om mandagen tog vi på en af de mange guidede tours man kan købe sig til. Valget faldt på en sejltur til Spinalonga. En ø med et tidligere venetiansk fort og efterfølgende en periode på næsten 20 år som spedalsk koloni.

Turen startede med en køretur gennem Kretas landskaber og medfølgende beskrivelser af Kretas historie og 1,5 times udforskning af Agios Nikolaos.

(Statue af Prinsesse Europa siddende på guden Zeus i form af en tyr)

(Agios Nikolaos havn)

(Der var også plads til at posere lidt for mor)

(mindsten dansede sig gennem Agios Nikolaos’ gader)

(Der var også plads til is mens vi var i Agios Nikolaos)

(Ældsten ville hellere spise is end fotograferes, det kan jeg sådan set godt forstå)

(mindsten dansede sin vej gennem Agios Nikolaos’ gader)

(Vi fandt også de vilde katte i Agios Nikolaos)

(Udsigtspunkt i Agios Nikolaos, det var den eneste dag med reelle skyer og en smule regnvejr)

Efterfølgende gik turen til Elounda, hvor vi skulle ombord på båden til Spinalonga.

(Spinalonga, set fra båden)

(Fotograferet fra båden)

(Elsker farverne i det græske landskab)

(Elounda set fra båden)

(Ruin fotograferet fra båden)

Spinalonga er et fantastisk sted og bestemt besøget værd. Som jeg skrev er øen hjemsted for et venetiansk fort, der blev brugt til at beskytte Kreta fra pirater og i 1930 (mener jeg) blev det taget i brug som koloni for Grækenlands spedalske, men i stedet for at være et sted hvor man gemte de spedalske væk blev det et samfund for de spedalske, hvor de lokale fra områderne omkring øen faktisk tog over og arbejdede både for og med de spedalske. Dem der blev raske fik mulighed for at forlade øen og tage hjem til deres familier og andre formede familier på øen. Det var et fascinerende besøg.

(What’s not to love?! De tre vigtigste mennesker i mit liv)

Efter besøget på Spinalonga, gik turen til en bugt ved naboøen, hvor bådens mandskab lavede barbeque mens vi kunne udforske stranden.

(Mindsten nød at forsøge sig med at snorkle)

(Dean hjalp hende med snorklingen, de hyggede sig bravt de to)

(Ældsten blev inde på stranden med mig og kiggede på sten)

(“Vores” båd på dagens tur)

(Lidt naturligt dyreliv så vi også)

(Det kan vist ikke komme som en overraskelse at jeg var dybt fascineret af farverne i den græske natur)

Efter bådturen havde vi en times tid til at kigge os omkring i Elounda, inden turen gik retur til Gouves.

(Kirke i Elounda)

(Mens vi venter på bussen i Elounda)

Vores ferie bød også på et besøg til paladsruinerne ved Knossos. På trods af at det var 32 grader og høj solskin elskede ungerne turen rundt i ruinerne.

(De havde disse smukke påfugle gående rundt, hold op de larmer!)

(Min skønne familie, efter en række varme timer i ruinerne)

(mit lækre mindstebarn, too cool!!)

(Et familiebillede med både tøserne og mig)

(Ældsten er nu også ret cool, for ikke at nævne lækker – jeg kunne fotografere de her to unge damer dagen lang)

(En lille pause i skyggen fra et figentræ – ungerne var nået forvirret over konceptet figentræ)

(Som ungerne sagde, de krukker ville være gode til gemmeleg – selv Dean kan gemme sig der!)

(Søstre på tur)

(ved ikke helt hvad hun laver her, men sjov det er hun nu….)

(I mangel af egne solbriller på turen, tyvstjal mindsten Deans solbriller – don’t worry, både mindsten og ældsten er nu forsynet med egne solbriller……………………….. Igen)

(Jeg er sjældent at finde foran kameraet, men det skal være slut nu!)

Efter Knossos havde vi brug for at komme ud af solen, så vi kørte til Kretas Akvarium og brugte et par timer der.

Jeg må erkende at jeg kunne sagtens have brugt en måned mere dernede…

Alt i alt en skøn skøn ferie og vi bliver nødt til at gentage successen snart igen…